Palvelemme hankintayksiköitä julkisten hankintojen menettely- ja hankintalain soveltamiskysymyksissä.
Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.
Hankintayksiköllä on laaja harkintavalta sen suhteen, millaista menettelyä se käyttää käyttöoikeussopimuksen kilpailutuksessa. Hankintayksikön tulee kuitenkin kohdella valitsemassaan menettelyssä hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimia avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Käytännössä hankintayksikkö voi hyödyntää valmiita EU-hankintamenettelyjä tai luoda oman hankintamenettelynsä. Hankintayksikön tulee kuvata käyttämänsä menettely tarjouspyynnössä tai hankintailmoituksessa.
Muutoksista tarjouspyyntöön on ilmoitettava hankintamenettelyyn osallistuneille tarjoajille, ja muutoksista hankintailmoitukseen on ilmoitettava uudella ilmoituksella.
Hankintayksikkö voi ennalta rajata niiden ehdokkaiden määrää, joilta pyydetään tarjous. Tarjoajaksi hyväksyttävät ehdokkaat on valittava avoimesti ja objektiivisin perustein. Ehdokkaita on kutsuttava menettelyyn hankinnan kokoon ja laatuun nähden riittävä määrä todellisen kilpailun varmistamiseksi.
Hankintayksikkö voi käydä neuvotteluja ehdokkaiden ja tarjoajien kanssa. Käyttöoikeussopimuksen kohdetta, kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteita ja vähimmäisvaatimuksia ei saa muuttaa neuvottelujen kuluessa.
Käyttöoikeussopimuksille on oma suorahankintasäännöksensä.
Käyttöoikeussopimuksia koskevan suorahankintasäännöksen mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, jos
Liitteen E mukaisiin sosiaali- ja terveyspalveluja koskeviin käyttöoikeussopimuksiin voidaan soveltaa niitä koskevaa erityistä suorahankintasäännöstä.
Palvelemme hankintayksiköitä julkisten hankintojen menettely- ja hankintalain soveltamiskysymyksissä.
Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.